براساس بیانات رهبر معظم انقلاب، چراییِ شرکت کردن در انتخابات به موضوعات مهم و سرنوشت سازی مانند کسب اقتدار برای کشور، استمرار امنیّت ملّی، تضمین شدن پیشرفت کشور، حفظ آبروی اسلام و نظام جمهوری، بی اثر شدن تهدید‌های دشمنان، تامین شدن استقلال کشور و مشروعیت بخشی به نظام مربوط می‌شود.

رهبر معظم انقلاب همواره اصلِ مشارکت مردم و میزان حضور آنان در انتخابات را از عوامل اصلی تاثیرگذار در اقتدار ملی و ایران قوی را راه مقابله با دشمنی‌ها می‌دانند. رهبر انقلاب همچنین مشارکت مردمی را نشانه‌ای آشکار از استحکام پایه‌های مردم‌سالاری اسلامی و از برکات انقلاب برمی شمارند.

براساس بیانات رهبر انقلاب، انتخابات از جدی‌ترین و پُرشورترین و پُرجاذبه‌ترین صحنه‌های مشارکت عمومی است و مشارکت، نشانه اعتماد به نظام اسلامی، پشتوانه انقلاب و کشور، نشانه پختگی و بلوغ سیاسی، شرط رقابت سالم، فریضه سیاسی و دینی، وظیفه ملی و میهنی، وظیفه اخلاقی و به معنای دفاع از قانون اساسی محسوب می‌شود. شکوه و عظمت ملّی و عزّت بخشی به ایران و ایرانی نیز از ضرورت‌های حضور گسترده مردم در انتخابات براساس بیانات رهبر معظم انقلاب است. در ادامه مطلب همراه هر رای مهم است باشید

چرا باید رای داد ؟‌ 11 دلیل را با هم بخوانیم …

۱- نقش آفرینی در سرنوشت خود و کشور:

  • «آن‌چه ملت ایران همواره و اکنون، از حضور انتخاباتیِ پرشور و بی‌تنش به دست آورده است، تنها نقش‌آفرینی در مدیریت کشور و برگزیدن و برکشیدن خدمتگزارانی تازه نفس برای دوره‌ئی تازه نیست، بلکه فراتر از آن، نشان‌دادن پختگی و بلوغ سیاسی‌ئی است که اقتدار ملیِ او را با حکمت و عقلانیت درمی‌آمیزد و او را در افکار عمومی جهان، در رتبه‌ی والائی از عزّت و شکوه می‌نشاند. آنان که خواسته‌اند با وسوسه‌های خود، این دریادلیِ ستایش برانگیز را برآشوبند و مرجعیت صندوق‌های رأی و چرخه‌ی قانونی آن را نفی کنند، هر بار به‌گونه‌ئی، با سنگر استوار عزم ملی روبه‌رو شده‌اند».

۲- علاج شدن درد‌های مزمن کشور و سامان یافتن اوضاع اقتصادی:

  • «می خواهم بگویم علاج درد‌های مزمن کشور در پُرشور بودن انتخابات و حضور عمومی مردم و بعد، انتخاب اصلح، انتخاب شخصیّت مناسب در انتخابات ریاست جمهوری است».
  • «هیچ دولتی بدون مشارکت مردم نمی‌تواند اقتصاد کشور را سامان بدهد. بعضی از ساز و کار‌های فکری، سیاسی، اقتصادی، مثل نوعی از سوسیالیسم‌ها -البتّه نه همه‌ی انواع سوسیالیسم- این فکر‌ها را کردند که بتوانند دولت‌ها را متصّدی کار اقتصاد کنند [امّا]شکست خوردند. امکان ندارد و بدون مشارکت مردم هیچ دولتی نخواهد توانست اقتصاد کشور را سامان بدهد و موتور اقتصاد را [راه بیندازد]؛ بنابراین یکی از مسائل مهمّ ما باید این باشد که استعداد‌های مردم، ابتکار‌های مردم، ظرفیّتهای گوناگون مردم را وارد میدان اقتصاد کشور بکنیم».
  • «ملت عزیز ما در همه‌ی نقاط کشور این را بدانند؛ حضور گسترده‌ی آن‌ها در پای صندوق رأی، در آینده‌ی کشور تأثیر دارد؛ در امنیت، در استقلال، در ثروت ملی، در اقتصاد، در همه‌ی مسائل مهم کشور تأثیر می‌گذارد. این نکته‌ی اول؛ که انتخابات باید به توفیق الهی، به کمک پروردگار، با همت ملت ایران، با مشارکت گسترده تحقق پیدا کند».

۳- اقتدار، استقلال و پیشرفت کشور:

  • «برادران عزیز، خواهران عزیز، ملّت عزیز ایران! حضور ملّت ایران مهم‌ترین عامل اقتدار است و این حضور در جا‌های متعدّدی است؛ یکی از مهم‌ترینش انتخابات است. در انتخابات حضور ملّت ایران کشور را بیمه می‌کند، دشمن را مأیوس می‌کند. مراقبت کنید که مبادا دشمن بتواند در این زمینه خواسته‌ی خودش را که عبارت است از کم‌رنگ کردن و بی‌رونق کردن انتخابات تحقّق ببخشد».
  • «ملت عزیز ما در همه‌ی نقاط کشور این را بدانند؛ حضور گسترده‌ی آن‌ها در پای صندوق رأی، در آینده‌ی کشور تأثیر دارد؛ در امنیت، در استقلال، در ثروت ملی، در اقتصاد، در همه‌ی مسائل مهم کشور تأثیر می‌گذارد. این نکته‌ی اول؛ که انتخابات باید به توفیق الهی، به کمک پروردگار، با همت ملت ایران، با مشارکت گسترده تحقق پیدا کند».
    -“امکانات دفاعی و قدرت‌های دیپلماسی و امثال این‌ها به کشور اقتدار می‌دهد، در این شکّی نیست، امّا بیش از همه این‌ها مردم یک کشورند، ملّت اند که اقتدار می‌دهند “.

۴- شکوه و عظمت ملّی؛ عزّت بخشی به ایران و ایرانی:

  • «انتخابات حائز اهمّیّت است، همیشه؛ در بعضی از مقاطع اهمّیّت بیشتری دارد. توصیه‌ی من به مردم عزیزمان این است که اوّلاً همان‌طور که قبلاً عرض کردیم، همه شرکت کنند در انتخابات؛ همه، هر کسی که ایران را دوست دارد، هر کسی که جمهوری اسلامی را دوست دارد، هر کسی که شکوه و عزّت و عظمت ملّی را دوست دارد، در این انتخابات شرکت کند».
  • «وارد این میدان بشوند برای عزّت بخشیدن به ایران و ایرانی، برای استمرار امنیّت ملّی، برای تضمین پیشرفتی که بحمدالله از اوّل انقلاب شروع شده و تا امروز بی‌وقفه پیش رفته؛ برای این‌ها باید وارد بشوند. همه باید وارد بشوند».

۵- تضمین شدن منافع ملّی کشور

  • «اوّلاً روز انتخابات روز یک جشن ملّی است؛ این جشن را به همه‌ی هم‌میهنان عزیزمان در سراسر کشور تبریک می‌گویم؛ ثانیاً روز احقاق حقّ مدنی ملّت است که می‌خواهند بیایند رأی بدهند و شرکت خودشان در اداره‌ی امور کشور را ــ که حقّ آن‌ها است ــ به دست بیاورند؛ ثالثاً یک تکلیف شرعی است که این‌ها را ما قبلاً هم عرض کرده‌ایم؛ و حقیقت این است که انتخابات متضمن منافع ملّی کشور است. هر کسی که به منافع ملّی کشور علاقه‌مند است، در انتخابات شرکت می‌کند».

۶- استمرار امنیّت ملّی و مصون شدن کشور

  • «آن چیزی که در مورد انتخابات خواسته‌ی ماست، فکر ماست، آرزوی ماست، این چند چیز است: اول اینکه شرکت مردم در انتخابات، یک مشارکت عظیمی باشد؛ این مصون‌کننده است. همه‌ی تلاش دست‌اندرکاران، امروز و فردا و روز انتخابات و در اثنای مقدمات و مؤخرات، باید این باشد: حضور مردم، حضور گسترده‌ای باشد».
  • «هر کسی به ایران علاقه‌مند است [باید رأی بدهد]. قبل‌ها هم ما این را عرض کرده‌ایم، حالا هم تکرار می‌کنیم؛ ممکن است یکی، از شخص این حقیر خوشش نیاید، خب نیاید عیبی ندارد، [امّا]ایران را، کشورش را دوست دارد یا نه؟ [پس]باید در انتخابات شرکت کند. هر کسی که امنیّت کشور را دوست دارد، هر کسی که حل شدن مشکلات کشور را دوست دارد، هر کسی که گردش نخبگانیِ صحیح را در کشور دوست دارد باید در انتخابات شرکت کند؛ همه باید شرکت کنند. البتّه بنده مطمئنّم که افراد مؤمن و انقلابی و علاقه‌مند به سرنوشت انقلاب، با انگیزه‌ی بیشتری شرکت می‌کنند، امّا آن کسانی هم که انگیزه‌ی انقلابی ندارند، انگیزه‌ی دینی ندارند، خب کشورشان را که دوست دارند؛ این‌ها هم باید در انتخابات شرکت کنند».
  • «گسترش مشارکت و حضور گسترده‌ی مردم در انتخابات اهمیت دارد…. می‌تواند امنیت کشور را تأمین کند».

۷- حفظ آبروی اسلام و نظام اسلامی:

  • «بنابراین اصل انتخابات حضور مردم در پای صندوق‌های رأی و رأی دادن آن‌ها است. همه باید شرکت کنند؛ شرکت در انتخابات آبروی نظام جمهوری اسلامی است، آبروی اسلام است، آبروی ملّت ایران است، آبروی کشور است».

۸- ناامید شدن دشمن:

  • «در درجه‌ی اول، گسترش مشارکت و حضور گسترده‌ی مردم در انتخابات اهمیت دارد. شور انتخاباتی در کشور و حضور مردم پای صندوق‌های رأی می‌تواند تهدید‌های دشمنان را بی‌اثر کند؛ می‌تواند دشمن را ناامید کند».

۹- مشروعیت بخشی به نظام:

  • «یقیناً حضور مردم در مشروعیت یک نظام نقش دارد. آن کسانی که در غرب، مشروعیت خودشان را اساساً ناشی از حضور مردم می‌دانند و هیچ عامل دیگری را در آن دخیل نمی‌دانند، آن‌ها یک چنین حضوری را الآن ندارند. در حدود زمان انتخابات ما، در کشور انگلیس انتخاباتی برگزار شد با حضور تقریباً سی درصد کسانی که می‌توانستند رأی بدهند. هشتاد و پنج درصد کجا، سی درصد کجا؟! این حرکت مردمی، این حضور مردمی خیلی اهمیت دارد».

۱۰- تامین همبستگی ملی:

  • «اصل حضور مردم در صحنه‌ی انتخابات مهم است؛ زیرا مشارکت عمومی نشان‌دهنده‌ی همبستگی ملی است و همبستگی ملی می‌تواند در مقابل توطئه‌های دشمنان به کشور مصونیت ببخشد. دشمن از اختلافات سود می‌برد و از تشتت آراء مردم سوءاستفاده می‌کند. دشمن از دودستگی‌ها و فتنه‌گری‌ها و جنگ‌افروزی‌های داخل کشور استفاده می‌کند. وقتی یک ملت یکپارچه و یکدست باشد و مسئولان کشور همه با یکدیگر همدل و همراه باشند، شمشیر دشمن کُند می‌شود و جرأت نمی‌کند به چنین کشور و ملتی نظر بد بیندازد و با او به چشم توطئه نگاه کند. مشارکت مردم در امر انتخابات می‌تواند این همبستگی ملی را در مقابل چشمان دشمنِ عنود و حیله‌گر به نمایش بگذارد و به ملت و کشور ما مصونیت ببخشد؛ لذا من بار‌ها گفته‌ام که اصل حضور مردم در انتخابات، حتّی از انتخاب اصلح هم مهم‌تر است؛ اگرچه انتخاب اصلح هم بسیار اهمیت دارد».

۱۱- تثبیت مردم سالاری دینی:

  • «معنای این شرکت وسیع مردم در انتخابات این است که مردم‌سالاری دینی در کشور تثبیت شده است؛ معنای آن این است که نظام جمهوری اسلامی توفیق یافته است که مردم‌سالاری را در کشور نهادینه کند؛ این چیز کمی نیست».

پی دی اف متن کامل اهمیت رای دادن این مطلب + منابع در اینجا قابل دسترس است

دسته بندی :

ویرایش

شاید از این مطالب خوشتان بیاید :

پیگیری پویش #هر_رای_مهم_است …

شما می توانید برای پیگیری مطالب «هر رای مهم است» کانال‌های رسانه کلمات در بله و ایتا و گپ و ویراستی و تلگرام را دنبال کنید…